Yin yoga

Yoga zoals die in het Westen wordt beoefend is bijna uitsluitend Yang, ofwel van nature meer gericht op de spieren. Het Yin aspect van Yoga (het gebruik van houdingen die bindweefsel uitrekken) is vrij onbekend, maar van vitaal belang voor een evenwichtige benadering van de lichamelijke en geestelijke gezondheid.

In tegenstelling tot de meer dynamische vormen van yoga is het doel van Yin Yoga niet het versterken of activeren van de spieren, maar juist deze te ontspannen.

Yin yoga werkt in op de diepere lagen van het lichaam zoals de gewrichten, het bindweefsel en de meridianen.

Daarom houd je in Yin Yoga een zittende of liggende houding van 3 tot 5 minuten aan.

Door het lang aanhouden van de houdingen kunnen lichaam en geest zich op een diep niveau openen en blokkades opgeheven worden. De energie kan weer gaan stromen. Je kunt weerstand loslaten door er niet voor weg te lopen, maar door er in aanwezig te zijn.

Yin Yoga is een intense, meditatieve yogastijl die voornamelijk uit zittende of liggende poses bestaat, waarin je het bindweefsel van je lichaam herstelt, mobieler en soepeler maakt.

De innerlijke houding bij yin yoga is er één van wachten, ontspannen, luisteren, voelen, loslaten en in het moment zijn.

Wanneer je het moeilijk vindt je te ontspannen en je lichaam stijf is, zou je kunnen kiezen voor Yin yoga.  Maar ook voor mensen die veel sporten (Yang) is Yin yoga ten zeerste aan te raden.

Yin yoga brengt balans en kalmeert de geest..

 

De Yin yoga les wordt gegeven op maandagavond 20.30-21.45 en donderdagavond 20.30-21.45 door Mireille van Bragt

Yoga heeft niets te maken met kunnen, maar met je bereidheid om je te openen voor jezelf en het voelen van het leven zoals het is.